ျမန္မာျပည္က တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးတိုင္းမွာ ထူးျခားတဲ့ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ဓေလ့ထံုးစံေတြ ရွိၾကသလို ရခိုင္တိုင္းရင္း သားေတြ အတြက္ဆိုရင္ေတာ့ ရခုိင္ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကတည္းက က်င္းပလာခဲ့တဲ့ ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ ပြဲေတာ္ တခုလို႔ ေျပာရမွာပါ။
ရခိုင္တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ႐ိုးရာဓေလ့ထံုးစံအတိုင္း က်င္းပေလ့ရွိတဲ့ ရခိုင္သႀကၤန္ပြဲေတာ္ကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာလည္း ႏွစ္စဥ္က်င္းပ ေလ့ရွိပါတယ္။
ပင္လယ္ျပင္နဲ႔ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား ေပါမ်ား ၀န္းရံထားတဲ့ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ေနထိုင္ၾကရတဲ့ ရခိုင္လူမ်ိဴးမ်ားဟာ လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရး အတြက္ ေလာင္းေလွေတြကို အသံုးျပဳ သြားလာရတာ ရွိပါတယ္။ ဒီလိုပဲ ရခိုင္ လူမ်ဴိးေတြဟာ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ ဆင္ႏြဲဖို႔ အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ေရ သိုေလွာင္ႏိုင္ဖို႔လည္း အဲဒီေလာင္းေလွေတြကိုပဲ အသံုးျပဳၾကပါတယ္။
ဒါဟာ ရခိုင္သႀကၤန္ပြဲေတာ္ရဲ႕ ထူးျခားတဲ့ အမွတ္အသား တခုလို႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ ရခုိင္ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကတည္းက က်င္းပလာခဲ့တဲ့ ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ ပြဲေတာ္တခုပါ။
ရခိုင္သႀကၤန္မွာ ေလာင္းေလွကို အဓိကထား အသံုးျပဳ က်င္းပၾကေသာ္လည္း၊ ရခိုင္ေဒသ အသီးသီးမွာေတာ့ မတူကြဲျပားတဲ့ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ က်င္းပပံုေတြ ရွိၾကပါတယ္။ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္း တခ်ိဳ႕ေဒသမွာ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ကို ၃ ရက္တာလံုး ေရေလာင္းပြဲ က်င္းပၾကသလို တခ်ဳိ႕ေဒသမွာ သႀကၤန္ကာလကို ဘုရား ေက်ာင္းကန္ေတြမွာ လူႀကီးလူငယ္ အားလံုး ဥပုသ္သီလ ေဆာက္ တည္ ေလ့ ရွိၾကၿပီးမွ တခူးလ တလလံုး ေရပက္ ကစားၾကတဲ့ ဓေလ့လည္း ရွိပါတယ္။
ရခိုင္သႀကၤန္မွာ ေလာင္းေလွကို အဓိကထား အသံုးျပဳ က်င္းပၾကေသာ္လည္း၊ ရခိုင္ေဒသ အသီးသီးမွာေတာ့ မတူကြဲျပားတဲ့ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ က်င္းပပံုေတြ ရွိၾကပါတယ္။ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္း တခ်ိဳ႕ေဒသမွာ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ကို ၃ ရက္တာလံုး ေရေလာင္းပြဲ က်င္းပၾကသလို တခ်ဳိ႕ေဒသမွာ သႀကၤန္ကာလကို ဘုရား ေက်ာင္းကန္ေတြမွာ လူႀကီးလူငယ္ အားလံုး ဥပုသ္သီလ ေဆာက္ တည္ ေလ့ ရွိၾကၿပီးမွ တခူးလ တလလံုး ေရပက္ ကစားၾကတဲ့ ဓေလ့လည္း ရွိပါတယ္။
ႏွစ္ဆန္း တရက္ေန႔မွာေတာ့ သက္ႀကီး၀ါႀကီး ဘိုးေဘးေတြကုိ လွည့္လည္ ကန္ေတာ့တာ၊ သက္ႀကီး ပူေဇာ္ပြဲေတြ၊ ဘုရား ေစတီေတာ္ေတြမွာ တံခြန္တိုင္ လႊင့္ထူၾကတာကိုေတာ့ ရခိုင္ျပည္နယ္ တခုလံုးမွာ က်င္းပၾကပါတယ္။
ရခိုင္သႀကၤန္လို႔ ဆိုလိုက္ရင္ ေရပက္ ကစားၾကတဲ့ပြဲ တခုတည္း မဟုတ္ပါဘူး။ နံ႔သာေသြးပြဲ၊ ဘုရားေရသပၸာယ္ပြဲနဲ႔ ေရပက္ကစားပြဲ ဆိုၿပီး ေန႔ရက္ အလိုက္ အဆင့္ ၃ ဆင့္ ပါဝင္ က်င္းပပါတယ္။
ရခိုင္သႀကၤန္လို႔ ဆိုလိုက္ရင္ ေရပက္ ကစားၾကတဲ့ပြဲ တခုတည္း မဟုတ္ပါဘူး။ နံ႔သာေသြးပြဲ၊ ဘုရားေရသပၸာယ္ပြဲနဲ႔ ေရပက္ကစားပြဲ ဆိုၿပီး ေန႔ရက္ အလိုက္ အဆင့္ ၃ ဆင့္ ပါဝင္ က်င္းပပါတယ္။
နံ႔သာေသြးပြဲကို သႀကၤန္အႀကိဳေန႔ မတိုင္ခင္ တရက္မွာ က်င္းပေလ့ ရွိပါတယ္။ ရခိုင္ မိန္းမပ်ိဳေလးေတြဟာ ဗဟိုမ႑ပ္ စင္ျမင့္ေပၚမွာ ေက်ာက္ပ်ဥ္ေတြ ကိုယ္စီနဲ႔ နံ႔သာျဖဴ၊ နံ႔သာနီ၊ ကရမက္ စတဲ့ အေမႊးနံ႔သာတံုးေတြကို စုေပါင္း ေသြးၾကၿပီး ရလာတဲ့ နံ႔သာရည္ကို သႀကၤန္အႀကိဳေန႔မွာ ဘုရားေရသပၸာယ္ပြဲ အျဖစ္ ခမ္းခမ္းနားနား က်င္းပေလ့ ရွိပါတယ္။
ရခိုင္႐ိုးရာ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ရဲ႕ ထူးျခားမႈ တခုကေတာ့ အေမႊးနံ႔သာရည္ေတြနဲ႔ ဘုရားကုိ ေရသပၸာယ္ၿပီးမွသာ လူေတြအခ်င္းခ်င္း ေရပက္ ကစားရတဲ့ အစဥ္အလာပါ။
ဘုရားေရသပၸာယ္တဲ့ ဓေလ့ဟာ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ကတည္းက စတင္ခဲ့တဲ့ ဓေလ့ ထံုးစံလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဘီစီ ၅၆၈ ခုႏွစ္ တတိယ ဓညဝတီေခတ္မွာ ရခိုင္ ဘုရင္မင္းျမတ္ စႏၵသူရိယ လက္ထက္မွာ မဟာျမတ္မုနိ ဆင္းတုေတာ္ သြန္းလုပ္ ကိုးကြယ္ခဲ့တဲ့ သမိုင္းေၾကာင္းနဲ႔လည္း ဆက္စပ္ေနပါတယ္။
ေဒါက္တာ စံလွေက်ာ္ ေရးသားတဲ့ “႐ိုးရာမူမွန္ ရခိုင္သႀကၤန္” ဆိုတဲ့ စာတမ္းငယ္ အရ စႏၵသူရိယ မင္းႀကီးဟာ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားနဲ႔ အတိတ္ဘဝ တခုက သူငယ္ခ်င္း ျဖစ္ခဲ့ဖူးတဲ့ အက်ိဳးဆက္ေၾကာင့္ မေနာအဓိဌာန္နဲ႔ ပင့္ဖိတ္ ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္လုိက္ ရဟန္းေတာ္ ၅၀၀ နဲ႔အတူ ဓညဝတီျပည္ကို ေကာင္းကင္ခရီးက ႂကြခ်ီလာတဲ့ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားဟာ အခု ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕ တဖက္ကမ္းမွာ ရွိတဲ့ ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္မွာ သီတင္းသံုးခဲ့ပါတယ္။
ေဒါက္တာ စံလွေက်ာ္ ေရးသားတဲ့ “႐ိုးရာမူမွန္ ရခိုင္သႀကၤန္” ဆိုတဲ့ စာတမ္းငယ္ အရ စႏၵသူရိယ မင္းႀကီးဟာ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားနဲ႔ အတိတ္ဘဝ တခုက သူငယ္ခ်င္း ျဖစ္ခဲ့ဖူးတဲ့ အက်ိဳးဆက္ေၾကာင့္ မေနာအဓိဌာန္နဲ႔ ပင့္ဖိတ္ ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္လုိက္ ရဟန္းေတာ္ ၅၀၀ နဲ႔အတူ ဓညဝတီျပည္ကို ေကာင္းကင္ခရီးက ႂကြခ်ီလာတဲ့ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားဟာ အခု ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕ တဖက္ကမ္းမွာ ရွိတဲ့ ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္မွာ သီတင္းသံုးခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီေနာက္မွာ ျမတ္စြာဘုရား မဇိၥ်မ ေဒသကို ျပန္လည္ မႂကြျမန္းခင္မွာ စႏၵသူရိယမင္းနဲ႔ တိုင္းသူျပည္သားေတြ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ ႏုိင္ဖို႔အတြက္ မဟာျမတ္မုနိ ကိုယ္ပြားေတာ္ကို သြန္းလုပ္ပူေဇာ္ေစခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ေနာက္ပိုင္းကစၿပီး ရခိုင္ျပည္သူ ျပည္သားေတြဟာ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း အေမႊးနံ႔သာရည္နဲ႔ ေရသပၸာယ္ ပူေဇာ္တဲ့ ဓေလ့တခု ေပၚထြန္းလာခဲ့ပါတယ္။
ဘုရားဆင္းတုေတာ္ကို ေရသပၸာယ္ရာက ႂကြင္းက်န္တဲ့ အေမႊးနံ႔သာရည္ေတြကို လူအခ်င္းခ်င္း၊ ေယာက္်ားမိန္းမ အခ်င္းခ်င္း ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ပက္ေလာင္းၾကရာက သႀကၤန္ ေရေလာင္း၊ ေရကစားတဲ့ ဓေလ့ ျဖစ္ထြန္းလာတယ္လို႔ ရခိုင္သုေတသီေတြရဲ႕ အဆိုကို ကိုးကားၿပီး ေဒါက္တာစံလွေက်ာ္က ေရးသားထား ပါတယ္။
ဘုရားဆင္းတုေတာ္ကို ေရသပၸာယ္ရာက ႂကြင္းက်န္တဲ့ အေမႊးနံ႔သာရည္ေတြကို လူအခ်င္းခ်င္း၊ ေယာက္်ားမိန္းမ အခ်င္းခ်င္း ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ပက္ေလာင္းၾကရာက သႀကၤန္ ေရေလာင္း၊ ေရကစားတဲ့ ဓေလ့ ျဖစ္ထြန္းလာတယ္လို႔ ရခိုင္သုေတသီေတြရဲ႕ အဆိုကို ကိုးကားၿပီး ေဒါက္တာစံလွေက်ာ္က ေရးသားထား ပါတယ္။
သႀကၤန္ကာလမွာ ေလာင္းေလွေတြထဲကို ေရျဖည့္ၿပီး ေရပက္ကစားၾကတဲ့ ဓေလ့က ရခိုင့္လူမ်ဴိးမ်ားရဲ႕ ႐ိုးရာဓေလ့ ျဖစ္ေပမယ့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ရဲ႕ တခ်ိဳ႕ ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာေတာ့ အဲဒီ႐ိုးရာ အစဥ္အလာက တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ တိမ္ျမဳပ္ လာေနပါၿပီး ေခတ္ေပၚ ေရပက္ နည္းေတြနဲ႔ တျဖည္းျဖည္း အစားထိုးလာၾကၿပီလို႔ ရခိုင္ေဒသခံေတြက ဆိုၾကပါတယ္။
အဲဒီရွားပါးလာတဲ့ ဓေလ့ကို ထိန္းသိမ္းဖို႔၊ ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ဖို႔ ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေရာက္ ရခိုင္ လူမ်ဳိးေတြက ရခိုင့္႐ိုးရာ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ကို ႏွစ္စဥ္က်င္းပခဲ့တာ အခုဆိုရင္ ၁၁ ႀကိမ္ေျမာက္ ရွိၿပီလို႔ သိရပါတယ္။
အဲဒီရွားပါးလာတဲ့ ဓေလ့ကို ထိန္းသိမ္းဖို႔၊ ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ဖို႔ ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေရာက္ ရခိုင္ လူမ်ဳိးေတြက ရခိုင့္႐ိုးရာ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ကို ႏွစ္စဥ္က်င္းပခဲ့တာ အခုဆိုရင္ ၁၁ ႀကိမ္ေျမာက္ ရွိၿပီလို႔ သိရပါတယ္။
ရခိုင္သႀကၤန္မွာ ေရေလာင္း မ႑ပ္ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ တခုကေတာ့ မ႑ပ္ရွင္မလို႔ ေခၚတဲ့ မ႑ပ္အုပ္ထိန္းသူ အမ်ိဳးသမီးႀကီးေတြက ေရပက္ၾကမယ့္ ရခိုင္မိန္းမပ်ိဳေတြကို အုပ္ထိန္းရတဲ့ ဓေလ့ရွိပါတယ္။
“ေရပက္မယ့္ မိန္းကေလးေတြက အကုန္လံုး အပ်ိဳစင္ေတြ ျဖစ္ရမယ္။ အိမ္ေထာင္ က်သြားရင္ေတာ့ မ႑ပ္ရွင္မ အျဖစ္ ျပန္ပါဝင္ခြင့္ ရွိတယ္။ မ႑ပ္ရွင္မ စကားကို အားလံုးက လိုက္နာၾကရပါတယ္” လို႔ ရခိုင့္႐ိုးရာ သႀကၤန္ ျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီ နာယက ေဒၚေစာခင္တင့္က ရွင္းျပပါတယ္။
“ေရပက္မယ့္ မိန္းကေလးေတြက အကုန္လံုး အပ်ိဳစင္ေတြ ျဖစ္ရမယ္။ အိမ္ေထာင္ က်သြားရင္ေတာ့ မ႑ပ္ရွင္မ အျဖစ္ ျပန္ပါဝင္ခြင့္ ရွိတယ္။ မ႑ပ္ရွင္မ စကားကို အားလံုးက လိုက္နာၾကရပါတယ္” လို႔ ရခိုင့္႐ိုးရာ သႀကၤန္ ျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီ နာယက ေဒၚေစာခင္တင့္က ရွင္းျပပါတယ္။
မ႑ပ္ရဲ႕ အတြင္းဘက္မွာ ရွိတဲ့ ေရပက္အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ မ႑ပ္ အျပင္ဘက္က ေရကစားၾကမယ့္ အမ်ိဳးသားေတြဟာ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အကြာအေဝးကေန စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြနဲ႔ အညီ ေရပက္ကစား ၾကရပါတယ္။ မိမိကစားလိုတဲ့ မ႑ပ္မွာ အလႉေငြကို ထည့္ဝင္ၿပီး ေရဝယ္ယူ ကစားရပါတယ္။
အမ်ိဳးသမီးေတြက ေလာင္းေလွထဲက ေရနဲ႔ ပက္ၾကရၿပီး၊ အမ်ိဳးသားေတြကေတာ့ ေရပံုးထဲကေရနဲ႔ အၿပိဳင္အဆိုင္ လွမ္းပက္ၾကရတာပါ။ အဖြဲ႔လိုက္ ေရပက္ႏုိင္သလို၊ သီးသန္႔ ေရပက္ကစားလိုတဲ့ မိန္းကေလးကို ေရြးခ်ယ္ၿပီးလည္း ႏွစ္ဦးသား မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ေရကစားႏုိင္ပါတယ္။
အဲဒီလို သီးသန္႔ အခြင့္အေရးရဖို႔ အတြက္က မ႑ပ္ရွင္မက ျဖစ္ေစ၊ အျခား ေရပက္အဖြဲ႔ေတြက ျဖစ္ေစ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ခ်က္ခ်င္း သတ္မွတ္တဲ့ သီးသန္႔ အလႉေငြကို ထည့္ဝင္ၿပီးမွ ကစားရတာလည္း ရွိႏုိင္ပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ ဆိုတာ ရခိုင္ဓေလ့ ထံုးစံအရ မိန္းမပ်ိဳေတြ အတြက္ အိမ္ေထာင္ဘက္ ေရြးခ်ယ္တဲ့ ပြဲ တခုျဖစ္လို႔ အေရးႀကီးတဲ့ ပြဲေတာ္ တခုလို႔လည္း ဆိုႏုိင္ပါေသးတယ္။
အဲဒီလို သီးသန္႔ အခြင့္အေရးရဖို႔ အတြက္က မ႑ပ္ရွင္မက ျဖစ္ေစ၊ အျခား ေရပက္အဖြဲ႔ေတြက ျဖစ္ေစ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ခ်က္ခ်င္း သတ္မွတ္တဲ့ သီးသန္႔ အလႉေငြကို ထည့္ဝင္ၿပီးမွ ကစားရတာလည္း ရွိႏုိင္ပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ ဆိုတာ ရခိုင္ဓေလ့ ထံုးစံအရ မိန္းမပ်ိဳေတြ အတြက္ အိမ္ေထာင္ဘက္ ေရြးခ်ယ္တဲ့ ပြဲ တခုျဖစ္လို႔ အေရးႀကီးတဲ့ ပြဲေတာ္ တခုလို႔လည္း ဆိုႏုိင္ပါေသးတယ္။
ေရွးတုန္းကဆိုရင္ ေယာက္်ားေလး တေယာက္ဟာ မိမိ သေဘာက် ႏွစ္သက္တဲ့ မိန္းမပ်ိဳေလး တေယာက္ကို နီးနီးကပ္ကပ္ လက္ရည္တျပင္တည္း ဆံုေတြ႔ႏုိင္ဖို႔ တခုတည္းေသာ အခြင့္အေရးက သႀကၤန္ပြဲေတာ္ ကာလပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
“ေနာက္ဆံုးမွာ ေမတၱာေရေလး ေလာင္းပါရေစ ဆိုတာ ရွိတယ္။ အမ်ိဳးသားက လက္က်န္ေရေလးနဲ႔ သူသေဘာက်တဲ့ မိန္းကေလးကို ေရေလာင္းဖို႔ ေတာင္းဆိုရင္ မ႑ပ္ရွင္မကလည္း ခြင့္ျပဳေပးရတယ္။ အမ်ိဳးသမီးက အနားကို ကပ္ေပး ရတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အမ်ိဳးသားက ေရေလာင္းၿပီး သူေျပာခ်င္တဲ့ ခ်စ္စကား၊ ႀကိဳက္စကားေလးေတြ ေျပာခဲ့လို႔ ရတယ္” လို႔ ေဒၚေစာခင္တင့္ က ေရွးထံုးစဥ္လာကို ရွင္းျပပါတယ္။
ရန္ကုန္မွာ က်င္းပတဲ့ ရခိုင္႐ိုးရာ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ကို ရခိုင္ျပည္နယ္ရဲ႕ ၿမိဳ႕ေတာ္ စစ္ေတြမွာ က်င္းပေလ့ ရွိတဲ့ နည္းစနစ္ကို အေျခခံထားၿပီး က်င္းပတာ ျဖစ္တယ္လို႔ ပြဲျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီ၀င္မ်ားက ေျပာပါတယ္။
ရခိုင္သႀကၤန္ကို ျမန္မာႏုိင္ငံ လြတ္လပ္ေရး မရခင္ ကိုလိုနီေခတ္ ကတည္းက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ႏွစ္စဥ္ က်င္းပခဲ့ၿပီး၊ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေခတ္ကာလ ႏုိင္ငံေရး အေျခအေန အရပ္ရပ္ေၾကာင့္ ကြင္းဆက္ ျပတ္သြားခဲ့တယ္လို႔ ရခိုင္စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ အဖြဲ႔က သိရပါတယ္။
ရခိုင္သႀကၤန္ကို ျမန္မာႏုိင္ငံ လြတ္လပ္ေရး မရခင္ ကိုလိုနီေခတ္ ကတည္းက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ႏွစ္စဥ္ က်င္းပခဲ့ၿပီး၊ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေခတ္ကာလ ႏုိင္ငံေရး အေျခအေန အရပ္ရပ္ေၾကာင့္ ကြင္းဆက္ ျပတ္သြားခဲ့တယ္လို႔ ရခိုင္စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ အဖြဲ႔က သိရပါတယ္။
၂၀၀၃ ခုႏွစ္မွာ ရခိုင္စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ အဖြဲ႔ကို ျပန္လည္ ဖြဲ႔စည္းၿပီး၊ သိမ္ျဖဴ အားကစားကြင္းမွာ ျပန္လည္ က်င္းပခဲ့ပါတယ္။
ရန္ကုန္မွာ က်င္းပတဲ့ ရခိုင္သႀကၤန္မွာ နံ႔သာေသြးပြဲနဲ႔ ဘုရားေရသပၸာယ္ပြဲေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဒီႏွစ္ ရခိုင္သႀကၤန္ ဖြင့္ပြဲကို ေရႊတိဂံုေစတီ အေရွ႕ဘက္မုခ္၊ အာဇာနည္လမ္းမွာ ရွိတဲ့ ရခိုင္ဓမၼာ႐ံုမွာ ျပဳလုပ္မွာ ျဖစ္ၿပီး၊ ေရပက္ပြဲေတာ္ကိုေတာ့ သုဝဏၰ အားကစားကြင္းမွာ ဆက္လက္ ျပဳလုပ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ရန္ကုန္မွာ က်င္းပတဲ့ ရခိုင္သႀကၤန္မွာ နံ႔သာေသြးပြဲနဲ႔ ဘုရားေရသပၸာယ္ပြဲေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဒီႏွစ္ ရခိုင္သႀကၤန္ ဖြင့္ပြဲကို ေရႊတိဂံုေစတီ အေရွ႕ဘက္မုခ္၊ အာဇာနည္လမ္းမွာ ရွိတဲ့ ရခိုင္ဓမၼာ႐ံုမွာ ျပဳလုပ္မွာ ျဖစ္ၿပီး၊ ေရပက္ပြဲေတာ္ကိုေတာ့ သုဝဏၰ အားကစားကြင္းမွာ ဆက္လက္ ျပဳလုပ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
သုဝဏၰ အားကစားကြင္းမွာ ျပဳလုပ္မယ့္ ရခိုင္ သႀကၤန္ပြဲေတာ္မွာ ေရကစား မ႑ပ္ေတြ အျပင္ ရခိုင္ အစားအစာေတြ ေရာင္းခ်မယ့္ ဆိုင္ခန္းေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္လည္း ပါဝင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရခိုင္မုန္႔တီ၊ ရခိုင္ထမင္းဟင္းနဲ႔ ပင္လယ္စာ အစံုေရာင္းခ်သြားဖို႔ စီစဥ္ထားတယ္လို႔ ပြဲျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီက ေျပာပါတယ္။
ဒီႏွစ္ ရန္ကုန္မွာ က်င္းပမယ့္ ၁၁ ႀကိမ္ေျမာက္ ရခိုင္႐ိုးရာ သႀကၤန္ပြဲမွာ ေက်ာက္ေတာ္၊ ေျမာက္ဦး၊ ေမာင္ေတာ၊ ရမ္းၿဗဲ၊ ရေသ့ ေတာင္၊ ေပါက္ေတာ၊ ေက်ာက္ျဖဴ၊ မာန္ေအာင္၊ ပုဏၰားကြ်န္း၊ ေျမပံု၊ ဘူးသီးေတာင္စတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္ေတြ ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ေရပက္မ႑ပ္ေတြ၊ ရခိုင္အမ်ိဳးသမီး အသင္း(ရန္ကုန္)၊ ေလးဝတီ ကုလရကၡိတ အဖြဲ႔၊ ေရႊျပည္သာ ရခိုင္အမ်ိဳးသား လူမႈ ကူညီ ေစာင့္ေရွာက္ ေရး အသင္းနဲ႔ ရခိုင္ေမာင္မယ္ အသင္းေတြကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ေရပက္မ႑ပ္ေတြနဲ႔ ေလာင္းေလွႀကီးေတြလည္း ပါဝင္မယ္လို႔ သိရပါတယ္။
တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ တန္ဖိုးထားစရာ ဓေလ့ထံုးစံေတြထဲက တခုျဖစ္တဲ့ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႔ရဲ႕ ႐ိုးရာသႀကၤန္ကို ႏုိင္ငံေတာ္ အဆင့္အထိ က်င္းပလာခဲ့ၿပီး၊ တိုင္းရင္းသား ေပါင္းစံုလာေရာက္ ဆင္ႏႊဲႏုိင္ၾကတဲ့ အေၾကာင္း ပြဲျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီက ဖိတ္ေခၚထားပါတယ္။ လက္မွတ္ ႀကိဳတင္ ဝယ္စရာမလို၊ ဝင္ေၾကး အလႉေငြကလည္း မမ်ားလွတာမို႔ ရခိုင္သႀကၤန္ကို သြားေရာက္ ေလ့လာႏုိင္ဖို႔ လမ္းညႊန္လိုက္ပါတယ္။
တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ တန္ဖိုးထားစရာ ဓေလ့ထံုးစံေတြထဲက တခုျဖစ္တဲ့ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႔ရဲ႕ ႐ိုးရာသႀကၤန္ကို ႏုိင္ငံေတာ္ အဆင့္အထိ က်င္းပလာခဲ့ၿပီး၊ တိုင္းရင္းသား ေပါင္းစံုလာေရာက္ ဆင္ႏႊဲႏုိင္ၾကတဲ့ အေၾကာင္း ပြဲျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီက ဖိတ္ေခၚထားပါတယ္။ လက္မွတ္ ႀကိဳတင္ ဝယ္စရာမလို၊ ဝင္ေၾကး အလႉေငြကလည္း မမ်ားလွတာမို႔ ရခိုင္သႀကၤန္ကို သြားေရာက္ ေလ့လာႏုိင္ဖို႔ လမ္းညႊန္လိုက္ပါတယ္။
ဧရာ၀တီ
No comments:
Post a Comment