အနက္အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္
သႀကၤန္ဆိုသည္မွာ ကူးေျပာင္းျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းကို ေရွးသူေဟာင္းတို႔ ဖြင့္ဆိုၾကသည္။ ျမန္မာအဘိဓာန္တြင္ “ ႏွစ္ေဟာင္းမွ ႏွစ္သစ္သို႔ကူးေျပာင္းေသာကာလ ေရပက္ဖ်န္းသည့္ ႏွစ္သစ္ကူးပဲြေတာ္” ဟု ေဖာ္ျပသည္။ သကၠတစကား သႀကၤႏၱိမွ ဆင္းသက္ေၾကာင္းေရးသားသည္။ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္းတြင္ “ သႀကၤန္သည္ သကၤႏၱဟူေသာ ပါဠိပုဒ္မွလာသည့္ သကၠတရရစ္သံႏွင့္ သႀကၤန္ဟူေသာ ျမန္မာစကား ျဖစ္ေပၚလာသည္။ သကၤႏၱ၏ အနက္မွာ ကူးေျပာင္းျခင္း၊ တစ္ေနရာမွ တစ္ေနရာသို႔ ေရာက္ရွိျခင္းဟူ၍ ျဖစ္သည္” ဟု ေရးသားထားေၾကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။
ျမန္မာအဘိဓာန္အက်ဥ္းခ်ဳပ္တြင္ “ သႀကၤန္ဆိုသည္မွာ (၁) ျမန္မာ့ဆယ္ႏွစ္လတြင္ ႏွစ္ေဟာင္းမွ ႏွစ္သစ္သို႔ ကူးေျပာင္းသည့္သမယ၊ တန္ခူး သို႔မဟုတ္ ကဆုန္လ (၂) ႏွစ္သစ္ကူးေရျဖန္းပဲြ “ ဟု အနက္ဖြင့္သည္။
သႀကၤန္အခါေျပာင္းခ်ိန္မွာ
သူရိယသိဒၶႏၱက်မ္းလာတြက္နည္းမ်ားအရ ၃၆၅ရက္၊ ၆နာရီ၊ ၁၂မိနစ္၊ ၃၇စကၠန္႔ခန္႔တြင္ တစ္ႏွစ္ သို႔မဟုတ္ ကမၻာက ေနကိုတစ္ပတ္ပတ္မိေသာအခါ သႀကၤန္တစ္ႀကိမ္မွတ္ယူသည္။ တစ္နည္းဆိုေသာ္ တနဂၤေႏြ ရ၀ိပုဋၿဂိဳလ္စင္သည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ မိႆရာသီေခၚ တန္ခူးလ၏အစ သုညအံသာသို႔ ၀င္ေရာက္လွ်င္ ျမန္မာတို႔က သႀကၤန္က်ခ်ိန္ သတ္မွတ္ပါသည္။ အတာကူးခ်ိန္ဟုလည္း ေခၚပါသည္။ တနဂၤေႏြရ၀ိမစ်ၿဂိဳလ္သြမ္းမိႆရာသီ တန္ခူးလအစ သုညအံသာသာသို႔ေရာက္ခ်ိန္မွာ သႀကၤန္တက္ခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ အတာကူးခ်ိန္၊ အတာတက္ခ်ိန္၊ ႏွစ္သစ္ဆန္းခ်ိန္ဟုလည္း ေခၚပါသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ တနဂၤေႏြၿဂိဳလ္ႏွင့္ အႆ၀ဏီနကၡတ္တို႔သည္ မိႆရာသီသို႔ စတင္၀င္ေရာက္၍ ယွဥ္ေသာအခ်ိန္ ျဖစ္ပါသည္။ သႀကၤန္က်ခ်ိန္ႏွင့္တက္ခ်ိန္တို႔၏ ၾကားရက္သည္ သႀကၤန္အၾကတ္ရက္ ျဖစ္ပါသည္။
ရက္အလိုက္သႀကၤန္အမည္
နာရဒသံဟိတက်မ္းအရ သႀကၤန္က်ေန႔သည္ တနဂၤေႏြေန႔ျဖစ္လွ်င္ ေဂြရာသႀကၤန္၊ တနလၤာေန႔ျဖစ္လွ်င္ ဒြမ္းရွိသႀကၤန္၊ အဂါၤေန႔ျဖစ္လ််င္ မေဟာဒရီသႀက္န္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔ျဖစ္လွ်င္ မ႑ကိနိသႀကၤန္၊ ၾကာသာပေတး ေန႔ျဖစ္လွ်င္ နႏၵာသႀကၤန္၊ ေသာၾကာေန႔ျဖစ္လွ်င္ မႏၱရာသႀကၤန္၊ စေနေန႔ျဖစ္လ််င္ ယကၡသိကာသႀကၤန္ဟု အမည္ေပးထားေၾကာင္း သိရပါသည္။
ႏွစ္အလိုက္သႀကၤန္အမည္မ်ား
သႀကၤန္လက္ရိုးက်မ္းအရ ႏွစ္အလိုက္ သႀကၤန္အမည္(၁၂)မ်ိဳးခဲြျခားသတ္မွတ္ထားေၾကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။ အတာႏွစ္သစ္ သကၠရာဇ္အရွည္တည္ကိန္းတြင္ ၂ ႏႈတ္ၿပီး ရလဒ္ကို ၁၂ႏွင့္စားပါ။ အႀကြင္း၁ျဖစ္လွ်င္ ေဖယ်ႏွစ္ျဖစ္၏။ ၂ျဖစ္လ််င္ ၀ိသာခါ၊ ၃ျဖစ္လ်င္ ေဇဌ၊ ၄ျဖစ္လွ်င္ အာသဠာ၊ ၅ ျဖစ္လွ်င္ သရ၀ဏၰ၊ ၆ျဖစ္လွ်င္ အျဒ၊ ၇ျဖစ္လွ်င္ အသာယုဇ၊ ၈ျဖစ္လွ်င္ ၾကတၱိကာ၊ ၉ျဖစ္လွ်င္ မိဂသီ၊ ၁၀ျဖစ္လွ်င္ ဖုသွ်၊ ၁၁ျဖစ္လွ်င္ မာဃ၊ ၀ျဖစ္လွ်င္ ဘဂၢဳဏႏွစ္ ျဖစ္၏။ ေဇယ်ႏွစ္တြင္ က်င္းပေသာသႀကၤန္ကို ေဇယ်သႀကၤန္ဟု ေခၚသကဲ့သို႔ အျခားႏွစ္မ်ားတြင္ က်င္းပေသာ သႀကၤန္မ်ားကိုလည္း ႏွစ္အလိုက္အမည္မ်ားေရွ႕မွာထား၍ သံုးစဲြေၾကာင္းသိရသည္။
တစ္ႏွစ္ ၁၂လ သႀကၤန္က်
တစ္ႏွစ္တြင္ ၁၂ လရွိသည္။ တနဂၤေႏြၿဂိဳလ္ေနမင္းသည္ ထိုလတို႔သို႔ အစဥ္အတိုင္း၀င္ေရာက္ျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ တစ္ႏွစ္တြင္ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ ပိုင္းျခားထားပါသည္။ထို႔ေၾကာင့္ တစ္လတစ္ႀကိမ္ သႀကၤန္အခါက်ေရာက္ပါသည္။ တစ္ရက္အဖို႔တြင္လည္း ေနမြန္းတည့္ခ်ိန္၊ ညဥ့္မြန္းတည့္ခ်ိန္၊ ေနစထြက္ခ်ိန္၊ ေနစ၀င္ခ်ိန္၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ မြန္းတည့္ခ်ိန္ႏွင့္ နံနက္၊ ညေနဆည္းဆာအခ်ိန္မ်ားသည္ အကူးအေျပာင္းကာလ သႀကၤန္အခါမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာ့သႀကၤန္ပဲြ
ႏွစ္ေဟာင္းကုန္စ၊ ႏွစ္သစ္မကူးမီကာလ၊ သႀကၤန္အက်တြင္ ျမန္မာတို႔က ေရသဘင္ပဲြၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲ ဆင္ႏဲႊၾကသည္။ ေရကန္ေတာ့ပဲြ၊ ေရကစားပဲြတစ္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္ပါသည္။ နံ႔သာမ်ိဳး၊ အေမႊးမ်ိဳးတို႔ ထံုေသာေရကို သေျပခက္စသည္ျဖင့္ ဆြတ္ျဖန္ူျခင္း၊ လူႀကီးမိဘတို႔အား ေရခ်ိဳးေခါင္းေလွ်ာ္ေပးျခင္းမွအစ လူငယ္ အခ်င္းခ်င္း ခင္မင္မႈအရ ေရပက္ဖ်န္းျခင္း ျဖစ္ေပၚလာဟန္ရွိပါသည္။
သႀကၤန္ပန္း
သႀကၤန္ပန္းဆိုသည္မွာ “ ေရထည့္ထားေသာ အတာအိုးေခၚ ေျမျဖင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ သႀကၤန္အိုးတြင္ ထိုးစိုက္ရသည့္ ခုႏွစ္ေန႔ခုႏွစ္နံပန္းခုႏွစ္မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။” ေရွးအခါက သႀကၤန္က်ျခင္း အမွတ္အသာ း ျဖစ္ေသာ အခါေတာ္ၾကားသႀကၤန္အေျမာက္သံေပးလွ်င္ လူအမ်ားသည္ သႀကၤန္အိုးကိုယ္စီျဖင့္ အမိုးအကာ တို႔၏ အျပင္သို႔ထြက္လာၾကသည္။ ေကာင္းကင္မွဆင္းလာသည္ဟုယူဆေသာ သိၾကားမင္းျမင္သာထင္သာ ရွိေစရန္ ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ျခင္းျဖင့္ သိၾကားမင္း၏ ေရႊပုရပိုက္မွတ္တမ္းတြင္ ကုသိုလ္ရွင္စာရင္း ၀င္မည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသူမ်ား ရွိပါသည္။
သႀကၤန္ထမင္း
သႀကၤန္ထမင္းဆိုသည္မွာ “ ပ်ားဖေယာင္းနံ႔စဲြေအာင္ အခိုးသတ္ထားသည့္အိုးတြင္ ဆန္ထည့္၍ ေရခန္းခ်က္ၿပီးလွ်င္ ရိုးရိုးေရ သို႔မဟုတ္ ဖေယာင္းနံ႔ရရွိေအာင္ ျပဳလုပ္ထားေသာေရႏွင့္ စိမ္ထားေသာ ထမင္း” ကို ငါးေျခာက္ေၾကာ္၊ အခ်ဥ္သုတ္၊ ငရုတ္သီးစိမ္းတို႔ႏွင့္ စားသံုးျခင္းျဖစ္သည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေလးဆယ္ေက်ာ္က မြန္ျပည္နယ္တြင္ ေတြ႔ခဲ့ရေသာ သႀကၤန္ထမင္းျပဳလုပ္ပံုကို ျဖည့္စြက္တင္ျပလိုပါသည္။ မီးထြန္းထားေသာ ပ်ားဖေယာင္းတိုင္၏ အေပၚမွ ေျမေသာက္ေရအိုးအသစ္ကို ေလ၀င္သာရံုခ်န္၍ ေမွာက္ထားျခင္းျဖင့္ ဖေယာင္းမိႈင္းခံသည္။ မိႈင္း၀ေသာအခါ အိုးကိုလွန္၍ အိုတြင္းသို႔ ေရေလာင္းထည့္ပါက ဖေယာင္းနံ႔ရေသာေရ ျဖစ္လာပါသည္။ ထိုေရကို ထမင္းႏွင့္ေဖ်ာ္ေပးပါက သႀကၤန္ထမင္းရပါသည္။ ငါးေျခာက္ေၾကာ္ ၊ အခ်ဥ္သုတ္၊ ငရုတ္သီးစိမ္းတိုႊမွာ သႀကၤန္ထမင္းအတြက္ အဖက္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ယခုအခါ မြန္ျပည္နယ္တြင္သႀကၤန္ထမင္းဒါနပဲြ ျပဳေလ့ရွိပါသည္။ အခ်ိဳ႕က ဖေယာင္းနံ႔ရေသာေရ၊ ထမင္း၊ ငါးေျခာက္ႏွင့္ သရက္သီးစိမ္းခ်က္တို႔ တဲြဖက္ေ၀ငွေလ့ရွိေၾကာင္း ေတြရသည္။ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္လည္း ဤနည္းကို ေဆာင္ရြက္ေၾကာင္း မွတ္သားရသည္။
သႀကၤန္စာ
သႀကၤန္စာဆိုသည္မွာ သႀကၤန္အခ်ိန္ကို အဓိကထား ေဖာ္ျပေသာစာ ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာအဘိဓာန္တြင္ ႏွစ္သစ္ကူးမည့္ ေန႔ရက္ခ်ိန္ခါႏွင့္ ႏွစ္သစ္တြင္ျဖစ္ေပၚမည့္ မိုးေလ၀သ၊ သီးႏွံထြက္ စသည့္ အေျခအေန မ်ားကို ေဟာထားေသာ စာတမ္းဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ျမန္မာအဘိဓာန္အက်ဥ္းခ်ဳပ္တြင္ “ ေဗဒင္နကၡတ္ ပညာရွိတို႕က ႏွစ္သစ္ကူးမည့္ေန႔၊ ရက္၊ အခ်ိန္၊ နာရီႏွင့္တကြ ၿဂိဳလ္နကၡတ္တို႕ကို တြက္ခ်က္၍ ႏွစ္သစ္တြင္ က်ေရာက္ျဖစ္ေပၚမည့္ မိုးေလ၀သအေျခအေန၊ ေကာက္ပဲသီးႏွံတိုးမႈ၊ ဆုတ္မႈ စသည္တို႕ကို ထုတ္ေဖာ္ေဟာေျပာထားေသာစာျဖစ္သည္” ဟု ဖြင့္ျပပါသည္။`
သႀကၤန္အေျမာက္
သႀကၤန္က်ခ်ိန္တြင္ သႀကၤန္က်ေၾကာင္းသိေစရန္ အဆန္မပါဘဲ ပစ္ေဖာက္ရသည့္အေျမာက္ သို႔မဟုတ္ ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ မစြမ္းႏိုင္ဘဲ ၾကြား၀ါေျပာဆိုသူဟု ျမန္မာအဘိဓာန္အက်ဥ္းခ်ဳပ္တြင္ ဖြင့္ျပထားပါသည္။ သႀကၤန္အေျမာက္ပစ္ေဖာက္၍ အခါၾကားျခင္းအေလ့အထမွာ ျမန္မာမင္းမ်ား လက္ထပ္ကပင္ ရွိခဲ့ပါသည္။ မႏၱေလးရတနာမဥၨဴဘုရား ရာဟုေထာင့္ရွိ မႏၱေလးရတနာပံုေခတ္ထိုး ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္တြင္ သႀကၤန္အေျမာက္ပစ္ေဖာက္ေသာအခါ ကုသိုလ္မႈတို႔ စတင္ျပဳၾကေၾကာင္း ေရးထိုးမွတ္သားထားပါသည္။
အတာစား
ျမန္မာမႈနယ္ပယ္တြင္ (၁) အတာကူး(၂) အတာတက္(၃) အတာေရ(၄) အတာသဘင္(၅) အတာစား(၆) အတာအိုး ဟူေသာစကားမ်ားတြင္က်ယ္လ်က္ရွိသည္။ အတာကူးဆိုသည္မွာ အတာခ်ိန္တစ္ခုမွ တစ္ခုသို႔ ကူးသြားျခင္း၊ အတာတက္ဆိုသည္မွာ အတာခ်ိန္အေဟာင္းမွ အသစ္သို႔တက္သြားျခင္း၊ သို႔မဟုတ္ ခရိးေဟာင္းကုန္ဆံုးသျဖင့္ ခရီးသစ္သို႔ေရာက္သြားျခင္း၊ အတာေရဆိုသည္မွာ အတာခ်ိန္ကို အမွတ္အသားထားေသာေရ၊ အတာသဘင္ဆိုသည္မွာ ႏွစ္သစ္ကူးသႀကၤန္အခ်ိန္ကို အမွတ္အသားျပဳ၍ က်င္းပေသာအစုအေ၀း သို႔မဟုတ္ အခမ္းအနားဟု အဓိပၸာယ္ အသီးသီးရွိၾကသည္။
တစ္ဖန္အတာစားသည္ဆိုျခင္းမွာ သႀကၤန္အတက္ေန႔ႏွင့္ ေမြးေန႔တိုက္ဆိုင္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အတာစားသူအား ေဘးအႏၱရာယ္က်ေရာက္ႏိုင္ေၾကာင္း ေဗဒင္အေဟာရွိသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အတာစားသူ
မ်ားက အတာအိုးေခၚ ေမြးနံပန္းထိုးထားေသာအိုးျဖင့္ မိမိကိုယ္ကို က်န္းမာခ်မ္းသာ ေစေၾကာင္း ဆုေတာင္းေလ့ရွိၾကသည္။
မွတ္ခ်က္။ စာေပဗိမာန္စာမူဆုရ စာေရးဆရာ ေအာင္ၿငိမ္းခ်မ္း(မႏၱေလး) ေရးသားေသာ ျမန္မာ့ဓေလ့ ခါသႀကၤန္စာအုပ္မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပပါသည္။
Credit to- MOI
No comments:
Post a Comment